Közös sajtótájékoztatót tartott a Civil Fórum Debrecen és a DERKE, utóbbi képviseletében Jónás Zoltán, “a debreceni Vitézy Dávid” ismertette meglátásait a városvezetés parkolási reformjával kapcsolatban.
Jónás Zoltán elmondta, Debrecenben a közúti közlekedésnek a terheltsége ezzel párhuzamosan a parkolásnak a problémája is fokozódik. Egyre többen használunk autót, a város közúti kapacitása viszont nem bővíthető a végtelenségig. Az új parkolási rendeletetben kifejezetten pozitívum, hogy próbál egy átfogó megoldást nyújtani, viszont ez még mindig messze elmarad attól a komplex gondolkodástól, ami egy város közlekedés-szervezését kellene hogy jelents.
A tervezett parkolási rendelettel kapcsolatban a két legnagyobb hiányosság, hogy a lakótelepek parkolási problémájára nem fog átfogó megoldást nyújtani. Jónás szerint az nagyon jó irány, hogy a helyiek számára ingyenesen biztosítható a a parkolás, viszont a lakótelepeken továbbra is a késő esti hajnali órák azok amelyek kritikusak, és erre a későbbiekben kellene valamilyen megoldást találni. A másik gond pedig, hogy magának a parkolási rendeletnek (beleértve a P+R-rel kapcsolatos terveket is) önmagában nem lesz hatása a közösségi közlekedés használatára. A klasszikus húzó-fékező intézkedések ugyanis, amelyek képesek a gépjárműhasználatot fékezni és a közösségi közlekedés irányába terelni a város lakosait, teljesen hiányoznak Debrecenben. Nagy szükség lenne arra, hogy a közösségi közlekedés sokkal jobb eljutási időket biztosítson a lakosok számára, de sem a jelenlegi parkolási rendelet, sem a tarifák emelése nem abba az irányba halad, hogy kényelmes, gyors és olcsó közösségi közlekedése legyen Debecennek.
Pedig ez viszont elengedhetetlen ahhoz hogy a parkolást díjakhoz kössük, hiszen ha valamit elveszünk, valamit korlátozunk, akkor cserébe kellene valamit adni a lakosoknak. Jelen esetben egy sokkal jobb, sokkal használhatóbb és gyors a közösségi közlekedést.
Gondola Zsolt Zoárd, a Civil Fórum Debrecen Egyesült elnöke szerint a városvezetés előterjesztése olyan, mintha valami gyönyörű díszdobozba egy zsíros kenyeret csomagolnának be. Vannak benne olyan részek, amik kifejezetten támogatandók, például az ottlakók parkolásának ingyenessé tétele, ugyanakkor az előterjesztésben keverednek a díjemelés és a koncepcionális elemek.
Kezdődik ugye egy 16, majdnem 17%-os díjemeléssel, holott egy gazdag városnak, amely arról híres, hogy a polgármesteri vezetés minden alkalommal elmondja, hogy milyen hatalmas bevételek vannak, milyen mértékben nőtt a debreceni vagyon, nem kellene infláció feletti díjemeléssel terhelnie a lakosságot – fogalmazott Gondola.
A Civil Fórum azt szeretné, ha ezekből a hatalmas pénzekből a debrecenieknek is juttatnának azzal, hogy nem emelkednek a parkolási tarifák.
A P+R parkolókat jó ötletnek tartják, de hiányolják az innovációt, például aki úgy vesz parkolási bérletet, hogy közben vesz még két tömegközlekedési bérletet, az miért ne kaphatna kedvezményt?
Gondola Zsolt azt is hiányolja, hogy a háziorvosok kedvezményei mellett a város miért nem gondolt a kis- és középvállalatokra – ha már állandóan azzal dicsekszenek, hogy mennyire segítik ezt a réteget.
A Civil Fórum elnöke szerint a parkolási rendelet önmagában nem nagyon értelmezhető, hiszen a város vezetése az első rendes közgyűlésén rögtön minden közszolgáltatási díjat megemelt a temetkezéstől egészen a a parkolásig ugyanakkor a rászorultság alapon adott támogatásoknak a a mértékét oly mértékben csökkenti, hogy a rászorultság határértékét emeli meg. Egy gazdag város juttasson a polgárainak valamilyen kedvezményt, és jelenleg semmilyen emelést nem szabad végrehajtani. Gondola szerint ésszerűsíteni kell a gazdálkodást, és vissza kell valamit juttatni a debrecenieknek azzal, hogy minél több ingyenes vagy alacsony szolgáltatási díjat állapítsanak. Az egyesület a csütörtöki közgyűlésen a parkolási rendeletnél tartózkodni fog.
Az elektromos autók parkolásával kapcsolatos kérdésre Gondola Zsolt Zoárd azt felelte, valamilyen kedvezményt mindenképpen adnia kell a városnak.
Jónás Zoltán szintén kérdésre válaszolva úgy fogalmazott a jobb tömegközlekedés nem feltétlenül költségvetési kérdés, inkább szándék kérdése. Az elmúlt években nagyon sok olyan közúti beruházás létesült – Egyetem sugárút kapacitásbővítése, Nyugati Kiskörút egyirányosítása – utóbbi részben tartalmazott közösségi közlekedéssel kapcsolatos elemeket, de az Egyetem sugárút abszolút nem. Tehát a DERKE elnöke szerint alapvetően inkább szemléletbeli váltásra lenne szükség.
Jónás szerint figyelembe kellene venni a fenntartható közlekedési módok igényeit, és az sem feltétlenül pénzkérdés, hogy legyen autóbusszáv, mert azt például a Csapó utcán nem is kell feltétlenül építeni, már most ki lehetne jelölni azt. Vagy a Főnix Csarnok mellé tervezett P+R máris segítené a gyorsabb bejutást a belvárosba.
Gondola Zsolt Zoárd hozzátette, a tömegközlekedés mindenhol veszteséges, Debrecen évente több mint 8 milliárd forintot költ rá. Mégis, a ciklus végére szeretnék megcélozni, hogy a városban ingyenes legyen a közösségi közlekedés. Úgy véli, fel kell tenni a lakosságnak a kérdést, hogy nagyobb szolgáltatást igényelnek több pénzért, vagy kevesebbet, de ingyen.
További részletek a videóban: