A Debrecent érintő vasútfejlesztéseket – köztük a 106-os Debrecen–Nagykereki vonal átépítését – érdemes komplexen vizsgálni, hiszen ezek a beruházások nem megszüntetést, hanem a térség vasúti kapcsolatainak megerősítését szolgálják.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium fejlesztésének célja, hogy a nagysebességű vasút mellett megmaradjon a helyi forgalom számára is használható vasúti kapcsolat, amely a kistelepüléseket – köztük Sárándot, Derecskét, Konyárt, Pocsajt, Kismarját és Nagykerekit – is kiszolgálja.
Az új, 104-es számú nagysebességű vasútvonal a Debrecen–Berettyóújfalu közötti szakaszon épül meg, a 106-os vonal pedig ezzel párhuzamosan, korszerűsített formában marad meg a térségi, elővárosi és helyi forgalom számára. A két vonal az első 12 kilométeren egy nyomvonalon halad, ezt követően a 104-es új nyomvonalon Berettyóújfalu irányába ágazik el, míg a 106-os vonal tervezési feladata Derecske-Vásártér megállóhelyig terjed, de továbbra is Derecskén, Konyáron, Pocsajon és Nagykerekin át biztosítja az eljutást a kisebb településekre.
Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármestere kiemelte: a fejlesztés célja kettős, a térségi vasúti kapcsolat megőrzése és a Debrecen–Nagyvárad közötti közvetlen, 21. századi vasúti összeköttetés megteremtése. Mint mondta, az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb közlekedési hiányossága, hogy a két határ menti nagyváros között nincs közvetlen vasúti kapcsolat, és ezt a hiányt most pótolja a kormány a városvezetéssel együttműködve. Hangsúlyozta, hogy a 106-os vasútvonal nem szűnik meg, hanem megújul, miközben a 104-es számú új vonal lehetővé teszi a gyorsforgalmú vasúti összeköttetést Nagyvárad irányába – írja az önkormányzati portál.
Barcsa Lajos emlékeztetett: a fejlesztés Debrecen számára azért is kiemelt jelentőségű, mert az új nyomvonal lehetővé teszi a repülőtér bővítését, beleértve a futópálya meghosszabbítását is. Mint mondta, a 106-os vonal nyugati irányba történő eltolása nemcsak a repülőtér fejlesztését segíti, hanem a környéken élők számára is kedvezőbb, mivel a zajterhelés is csökkenni fog.
Pósán László országgyűlési képviselő hangsúlyozta: a 106-os vasútvonal fejlesztése körül kialakult vitában sajnálatos módon politikai indíttatású félrevezetés és hangulatkeltés zajlik. Mint mondta, a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület, ami véleménye szerit a Tisza Párt egyik helyi szigete, és az őket kiszolgáló baloldali sajtó hamis állításokat terjeszt, miszerint megszűnne a vasúti közlekedés a térségben. A képviselő rámutatott: A MÁV egyértelműen jelezte, hogy a fejlesztési időszakban vonatpótló autóbuszok biztosítják az eljutást, és a menetidő ezzel még javulhat is.

A 106-os vonal nem megszűnik, hanem megújul. Pósán László élesen bírálta azokat a szereplőket, akik politikai okokból akadályozták az uniós források lehívását, majd most éppen ezek elmaradása miatt kérik számon a MÁV-ot a fejlesztések elmaradása miatt.
A sajtótájékoztató mindkét résztvevője megerősítette, hogy a beruházás minden elemében a debreceni és a térségi közösségek érdekeit szolgálja, és hozzájárul ahhoz, hogy Debrecen és a környező települések közlekedési kapcsolatai hosszútávon fenntartható módon fejlődjenek.
Fotó: debrecen.hu





